06 november 2005

NLP & Herman & logische niveau's

Herman heeft het soms wel moeilijk. Hij vindt namelijk dat hij altijd zichzelf moet zijn, koste wat kost. Voor Herman betekent dit bijvoorbeeld dat grappen en grollen maken overal moet kunnen, ook op zijn werk in serieuze gesprekken met zijn baas. Maar Herman merkt dat dit niet altijd even effectief is, want hij wil eigenlijk toch ook wel serieus genomen worden. En bij zijn kinderen is Herman vaak net zo stoer als hij in de kroeg is met zijn vrienden. Zijn vrouw vindt dat hij zich bij zijn kinderen wel wat meer als een vader mag gedragen. En in de kroeg bij zijn vrienden neemt Herman graag de leiding, net als op zijn werk. Ja Herman is zichzelf! en daar is hij trots op, dit steekt hij ook niet onder stoelen of banken "ik ben mezelf en ik zeg waar het op staat! en niemand die mij gaat veranderen".

Maar ergens wringt er toch wel iets want hij bereikt vaak niet de doelen die hij zou willen bereiken, zowel privé als zakelijk. Wat nu?

NLP: Nou Herman, ik heb nieuws! Hoe kun je nu niet jezelf zijn?. Jij bent ALTIJD jezelf, jij haalt alleen je rollen vaak door de war! Kijk ik ben Jan (geef het voor het gemak maar een naam :)). Maar op mijn werk ben ik "Jan de coach", bij mijn kinderen ben ik "Jan de vader", bij mijn partner ben ik "Jan de partner" en zo voorts. Je bent namelijk altijd wie je bent, noem het je SUPEREGO, je pure ik, het totaal van al je ervaringen, je dromen, je wensen, je kwaliteiten, je eigen unieke IK-dingen. Dat ben jij altijd!

Als je je beseft dat je vanuit je superego altijd rollen kunt kiezen die op dat moment handig zijn om je doelen te bereiken besef je je meteen dat je dat altijd doet vanuit je eigen ik, je superego. Ik vervul namelijk mijn rol als vader anders dan een ander, want ik doe dat vanuit mijn achtergronden, mijn waarden en normen, mijn persoonlijke kwaliteiten. Rollen kiezen betekent dus niet dat je niet jezelf bent, je bent juist heel erg jezelf.

In NLP werken we met logische niveau's. Het hoogste logische niveau is je superego, van daaruit kun je identiteiten (rollen) kiezen. Bij een identiteit horen overtuigingen. Als verkoper ben je bijvoorbeeld overtuigd van je verkoopvaardigheden, van je product etc. Overtuigingen zijn dus het derde niveau.

Vanuit overtuigingen ontwikkel je vaardigheden (vierde niveau). En door die vaardigheden kun je gedrag vertonen (vijfde niveau) waarmee je invloed hebt op je omgeving (zesde niveau).

Dus als Herman nu beseft dat hij, volledig zichzelf blijvend, bij zijn kinderen de rol als vader kan kiezen dan veranderen daarmee op dat moment zijn overtuigingen. Weg kroeg, weg stoer! Bij vader zijn hoort voor Herman bijvoorbeeld dat hij het belangrijk vindt om met zijn kinderen te spelen, naar ze te luisteren en een voorbeeld te zijn. Van daaruit gebruikt en ontwikkelt hij steeds meer de vaardigheden die daar bij horen. Daardoor gedraagt hij zich anders en lever dat een andere invloed op in zijn omgeving.

Zo gauw Herman dit dus beseft wordt hij effectiever als zakenman, als vader, als vriend en whatever... en Herman....... zo gebruik je in veel situaties veel vaker jouw unieke kwaliteiten op de juiste momenten en ben je meer dan ooit volwaardiger en eerlijker naar jezelf..... jezelf!

Herman heeft het begrepen en het gaat inmiddels goed met Herman!

NLP & logische niveau's

Geen opmerkingen: