10 november 2005

NLP, Bill Clinton en oogbewegingen

Het is als NLP-er heel geinig om een praatprogramma op tv op te zetten en te letten op de oogbewegingen van sprekers. Zo vroeg ik me al heel erg lang af hoe het nu komt dat Bill Clinton zo eerlijk en echt overkomt. Één van de aspecten is naar mijn mening dat hij na elke vraag steeds met zijn ogen naar linksonder gaat (vanuit ons, de kijker gezien) en ons onbewust steeds een signaal geeft dat hij in zijn gevoel zit. En iemand die in zijn gevoel zit kan toch haast niet liegen ….. Hoe zit dat nu?

Ik heb het een aantal blogs geleden gehad over NLP en representatiesystemen. Je kunt horen of iemand auditief, visueel of kinestetisch is ingesteld aan predikaten die hij/zij gebruikt (woorden als in mijn visie…., het klikt…., ik voel….).

Oogbewegingen zijn ook een duidelijke indicator voor een NLP-er voor wat iemands voorkeursysteem is op dat moment. Door naar de bewegingen van iemands ogen te kijken kun je door te kalibreren (ik zie dit… daaruit maak ik dat op…. klopt dit?) uitvragen hoe iemands systeem in elkaar zit.

Vraag iemand eens “ ga eens terug naar je laatste vakantie… wat komt er in je op” (dus niet vertel eens… want dan push je hem in de auditieve richting). Als je dan goed let op iemands ogen zul je zien dat die na het stellen van de vraag een beweging maken voordat de persoon antwoordt. Soms is die beweging heel snel en heel klein maar hoe meer je er op leert letten hoe overoverduidelijker ze worden!

De ogen bewegen tweedimensionaal oftewel verticaal (boven-beneden) of horizontaal (links-rechts). Boven, midden of beneden duidt het representatiekanaal aan. Naar boven is visueel (denk eens hoe iemand er bij staat die voor een groep vertelt dat zijn visie …. hoofd omhoog… handen wijzend naar de lucht), neutraal is auditief (oorhoogte) en naar beneden is kinesthetisch (denk aan gevoel in je buik).

Links en rechts boven en midden hebben te maken constructie of herinnering.
- Vraag “hoe zag je hotelkamer op vakantie er uit?”, grote kans dat iemands ogen vanuit jou gezien naar rechtsboven gaan… een visuele herinnering.
- Vraag “stel je eens een rood rondje boven een groene driehoek voor?” linksboven.

Opgesomt (vanuit jezelf gezien):
- de ogen gaan naar rechtsboven: visuele herinnering
- linksboven: visuele constructie
- rechts midden (oorhoogte) : auditieve herinnering
- links midden: auditieve constructie
- rechtsonder: iemand heeft een discussie met zichzelf
- linksonder: iemand gaat naar zijn gevoel

Jan van Hoof , NLP

bron afbeelding: boek "Essenties van NLP" door Lucas Derks en Jaap Hollander

Geen opmerkingen: