24 november 2005

NLP communicatie "de betekenis van je communicatie is de reactie die je krijgt"


Hij of zij begrijpt me niet! en ik heb het al tien keer uitgelegd, aan wie ligt dit nu? Bij NLP leggen we de verantwoordelijkheid bij onszelf. Als iemand me niet begrijpt vertel ik het dus verkeerd.

Als je namelijk de verantwoordelijkheid bij de ander ligt haak je af als die ander je niet snapt. Niet alleen bereik je je doel niet maar je loopt ook nog eens het risico dat je zo weinig doet aan zelfreflectie dat je stug op je eigen manier blijft doorzenden en je effectiviteit nul is (en blijft).

Zelfreflectie is juist één van de drivers van NLP. Als iets je niet lukt ga je niet zitten kniezen (daar wordt iedereen nu zo lekker depressief van "het lukt me niet en het ligt aan de hele wereld...") maar je kijkt terug en analyseert waar je kunt verbeteren. En dan probeer je het nog een keer... maar nu op een andere manier! en als dat niet lukt... nog een keer... en dan ....

Edison was bezig met de uitvinding van de gloeilamp. Hij had al op zo'n dertienhonderd manieren geprobeerd een lamp in elkaar te knutselen. Een journalist vroeg hem: "meneer Edison u weet toch dat uw project gedoemd is te mislukken, alle wetenschappers van deze tijd zeggen dat het niet mogelijk is via elektriciteit licht te maken?" Edison antwoordde: "mijn jongen, je begrijpt er helemaal niets van, ik heb dertienhonderd manieren gevonden waarop het niet moet, elke stap die ik zet brengt mij dichter bij mijn doel".

En zo werkt het dus ook met communicatie en als je in je achterhoofd houdt dat "de betekenis van je communicatie de reactie is die je krijgt" communiceer je opnieuw, op een andere manier, tot je je doel wel bereikt... en de ander je begrijpt!

Een goede methodiek daarvoor is een oefening vanuit de drie posities. De eerste ben jezelf, de tweede is de persoon met wie je communiceert en de derde is de positie van toeschouwer. Verplaats je in de tweede positie (die van je gesprekspartner), wat ziet die, wat hoort die, hoe komt jouw boodschap op hem/haar over... hoe zou jij het vinden als de eerste persoon zo tegen je zou praten en jij het niet begrijpt? Verplaats je nu in de derde positie. Van een afstandje kijk je naar twee personen, jezelf en de tweede persoon. Hoe ziet dat eruit... hoe klinkt het wat ze zeggen? wat voor tip zou je beide personen (en met name jezelf) willen geven?....

Je zult verstelt staan van je bevindingen als je deze oefening doet. Man ... het is niet handig zoals ik het heb aangepakt ha ha.... maar als ik het nu zo doe...

Jan van Hoof communicatie NLP

1 opmerking:

Anoniem zei

Er zijn ook mensen die zo dwars zijn die altijd overal tegenin gaan en je niet willen of kunnen begrijpen, bewust of onbewust.
Luisteren naar hetgeen iemand zegt is ook een kunst.
Persoonlijk denk ik dat je niet altijd de schuld bij je zelf hoeft te zoeken, zeker niet als je er al alles aan hebt gedaan om je te verduidelijken en je het gevoel hebt gekregen vastgepraat te worden. Als het daarnaast ook nog eens zo is dat het probleem alleen bij desbetreffende persoon steeds opnieuw weer opduikt heb ik mijn vraagtekens.
Sommige mensen zijn gedreven in je vast te praten zodanig dat je zelf nog niet eens meer weet waar het verhaal nu eigenlijk over ging, zo afgedwaald....en als je met een narcistische persoonlijkheid van doen hebt is een en een zo opgeteld.