29 november 2005

NLP, een NLP instituut kiezen


Volgens mij is NLP waardevol voor iedereen. Het maakt niet uit of je het beroepsmatig, bijvoorbeeld als coach wilt gebruiken of gewoon als persoon om meer grip te krijgen op je leven. Maar hoe kies je nu een NLP instituut dat bij je past ?

Juist.... dat bij je past! Elk NLP instituut heeft namelijk een duidelijk eigen karakter. Je hebt instituten die erg spiritueel zijn gericht, maar je hebt ook NLP-instituten die gericht zijn op sport-coaching of op management cq business coaching.


Belangrijk is dat een instituut bij je past! Bij wat jij op dit moment in je leven nodig hebt, waar jij klaar voor bent!

Uit eigen ervaring kan ik vertellen dat het handig is om naar de site van de NVNLP (Nederlandse Vereniging van NLP) te gaan en daar te browsen door de officiƫle NLP instituten. Een geweldige vrouw daar, Gerda Aberson is ook altijd bereid om je een beetje op weg te helpen. En dan ga je er gewoon een paar bezoeken. NLP-instituten staan erg open om je te ontvangen, dus je kunt gewoon bellen en vragen of je een afspraak kunt maken, no problem !

Als je de uitersten wilt uitproberen kan ik je uit mijn eigen NLP zoektocht ervaring misschien een beetje helpen. Er zijn instituten die er voor mij uitspringen:

Educare, Jan Damen wil NLP toegankelijk maken voor iederen. Een goede prijs kwaliteit verhouding dus en zo zelfs toegankelijk voor studenten. Volgens Jan komen de meeste van zijn deelnemers uit het onderwijs, zakenwereld en de zorgsektor .... een supertoffe vent!! het bezoeken waard.

NLP University, Frank Bruining is gericht op coaching en over het algemeen hoger opgeleide mensen uit de zakenwereld, maar ... heel erg gericht op het vinden van je eigen identiteit en werken aan jezelf, je authentieke ik. Frank werkt samen met Ted Evers een geweldige trainer en ook hij is gericht op authenticiteit en autonooom zijn! ... Jij staat centraal en wat jij wilt of nodig hebt!

Het IEP, bekend van het boek "essenties van NLP", een geweldig naslagwerk voor iedereen. Lucas Derks en Jaap Hollander waren mensen die al heel vroeg NLP introduceerden in Nederland. Van wat ik heb gehoord werkt het IEP bijna wetenschappelijk, strak, hoge eisen, you've got to do it exactly right. Heel erg goed als dat bij je past. Een heleboel trainers in huidige (NV)NLP instituten hebben het geleerd bij het IEP.

Het Linn, vergelijkbaar met Frank Bruining. Beiden hebben na hun masters opleiding het blok gevolgd bij Eric Schneider die je kent uit mijn eerdere blogs. Bij het Linn ga ik mijn mastersopleiding doen, eigen keuze, ik had het net zo goed andersom kunnen doen, eerst het Linn en dan Frank Bruining.

En ....... altijd leuk, maar heeeel erg Amerikaans ... de supermaster van NLP.... Anthony Robbins. Gaaf om een keer een sessie mee te maken! je komt er supergemotiveerd van terug maar besef je wel... je krijgt een kick maar leert NLP niet in de basis. But ... you need to have seen it! spectacular! Je krijgt er dus geen NLP opleiding van.

Jan van Hoof , NLP opleidingen

Geen opmerkingen: