27 oktober 2005

NLP of psychologie

NLP of psychologie ? ikzelf heb in veel gevallen van therapie en coaching een voorkeur voor NLP, waarom? omdat NLP zo lekker praktisch is.. als iets werkt dan werkt het ... no nonsense!!

Ik heb bij mensen de effecten van trauma's zien verdwijnen, gezien dat mensen ineens veel meer invloed hadden op hun leidinggevende, gezien dat iemands bedrijf weer spirit kreeg en de opdrachten binnenstroomden.... na 1 NLP sessie van een half uur!!!

En maakt het dan uit hoe het precies werkt of gaat het er om dat het gewoon werkt? Je hebt in mijn vorige post gelezen hoe je dingen kunt verklaren vanuit de beleving van "gewoon een mens" en vanuit de achtergrond als psycholoog. Beiden triggeren me enorm maar ik besef me heel goed dat alles steeds in beweging is , zowel NLP als Psychologie. En wat ik een pré vindt van NLP is dat er steeds meer toegevoegd wordt.... als het in de praktijk werkt! In wetenschap, en dat is psychologie, lukt het mensen de hele tijd om nu het één te bewijzen en over 5 jaar precies het omgekeerde!!

We kunnen eindeloos onderzoeken met ingewikkelde modellen wat er allemaal ten grondslag ligt aan whatever... maar uitendelijk telt mi het resultaat!! En als ik mag kiezen tussen jarenlang je meer ingraven in wat je allemaal aan enge dingen hebt meegemaakt en het steeds weer en weer moet meemaken waardoor het alleen maar meer aandacht krijgt en zich steeds meer in je vreet óf in één sessie de manier waarop je iets hebt opgeslagen te veranderen dan weet ik het wel....

Leve NLP, als het maar niet als een religie of wetenschap bedreven wordt !! Het is een toolbox waaruit je kunt putten wanneer je hem nodig hebt! en dat is gaaf!!

and remeber "spiritualiteit is ....... lees eerdere posts ... "

1 opmerking:

Anoniem zei

Ha Jean,

Zal ik dan maar de eerste zijn die een commentaartje post? (en een keer op een adword klikt, vooruit omdat jij het bent en om dat je zo'n duur huis hebt gekocht). Je bent al goed op gang met je blog. Werkt toch beter dan je eerdere website. Ik heb al met plezier wat zitten lezen. Anthony zal trots op je zijn.

Slaap zacht,
Peter vd O