10 december 2005

NLP en toeval


"Toeval, hoe doe je dat" is een leuk boek van NLP-er Paul Liekens. Daarin beschrijft hij dat je toeval als het ware kunt afdwingen.

Als je het linguistisch ontleedt is het "iets dat je toevalt". Je hoeft het eigenlijk alleen maar op te vangen :)


Een mooi voorbeeld daarvan is dat je bijvoorbeeld kunt besluiten dat er altijd een parkeerplaats voor je is, door je daar heel erg op te focussen, het je te visualiseren, het te besluiten ....
Klinkt net als "je moet iets loslaten", ook zo'n (absoluut waardevolle) toverzin maar mijn ervaring leert dat je zoiets pas echt vat en het echt kunt nadat je het de eerste keer hebt gedaan!
"Toevallig" is het bij mij echt zo dat een stad helemaal vol kan staan met auto's en als ik er aan kom rijden er nog precies 1 plek is (midden voor waar ik moet zijn) of rijdt er net iemand weg.

De link naar het heden: gisterenmiddag kwam ik "toevallig" Eddie van de Wereld tegen, een oud collega en inmiddels zelfstandig coach en eigenaar van een goed lopend instituut, zo werkt hij veel samen met de populaire Roy Martina. Eddie werkt veel met visualiseren.

Nou, als er iets is dat je kunt doen om het toeval een handje te helpen is dat het wel. Als je iets wilt ga je eens rustig zitten. Nu stel je je voor dat je je doel al hebt bereikt, je bent bijvoorbeeld een jaar in de toekomst. Je visualiseert je helemaal dat je daar bent... dat je hebt bereikt wat je wilde... Kijk in je gedachten om je heen... wat zie je .... waar ben je ... wat hoor je ... welke geluiden omringen je ... wat voel je... hoe voel je je ... is er ook een smaak in je mond.... een geur .... Als je dat lukt ben je helemaal geassocieerd met het bereiken van je doel !!

En als dat goed voelt, kun je je opeens "herinneren" wat je in het laatste jaar hebt gedaan om dit doel te bereiken.. heel erg bijzonder ... maar ik heb het meegemaakt..

Nou rest me de vraag of ons hele leven, alles wat je hebt meegemaakt en gaat meemaken dan toch niet al in je zit ? oordeel zelf...

Jan van Hoof NLP en toeval

Geen opmerkingen: